Tenkrát poprvé: VR

Vždy ma fascinovali nové technológie, najmä tie čo sa týkajú počítačového sveta.  Tento článok bude práve o jednej technológii, ktorá síce vyzerá ako nová, ale prvé náznaky a pokusy tu boli už dávno, začiatkom 90. rokov v dobe „Trávnikára“, prvého sci-fi filmu v ktorom som zaregistroval fenomén virtuálnej reality. Od vtedy som priznám sa o VR moc nepočul, až do nedávnej doby keď som sa začal trošku viac venovať nášmu spoločnému koníčku – simracingu. Práve v tomto čase totiž uzrel svetlo sveta projekt Oculus Rift. Od vtedy akoby virtuálna realita spustila svoj „boom“ a so zariadeniami podobnými Oculusu sa akoby vrece roztrhlo. Samozrejme som sa o túto technológiu začal zaujímať viac, začal som pozerať kopu videí na Youtube, čítať názory, recenzie. Netrvalo dlho a mohol som si vytvoriť aký taký obraz o kladoch aj záporoch aktuálnej generácie VR, a začal som rozmýšľať nad tým či by som do toho nešiel. Kupovať „mačku vo vreci“ za 500 € som ale nechcel, preto som hľadal možnosti ako si to vyskúšať a urobiť si názor či to teda kúpiť či nekúpiť. Poznáte to, môžete čítať a vidieť tisíce rôznych textov a videí ale vlastná skúsenosť je na nezaplatenie. Preto som bol veľmi potešený, keď sa mi podarilo dohodnúť sa s kolegom – simracerom Radkom „Bidom132“ Hladíkom, že počas jeho dovolenky na Slovensku budem môcť otestovať jeho Oculus Rift. Bohužiaľ vďaka mojej plánovanej služobke do zahraničia som ho mohol mať iba necelé 3 dni, ale aj to stačilo na to aby som ho poriadne otestoval, najmä ako simracer. Preto som sa rozhodol vyskúšať všetky simulátory ktoré sa v tom čase nachádzali na mojom pevnom disku, dokonca aj tie ktoré som netušil že budem raz skúšať. V tomto článku preto trošku priblížim svoje skúsenosti z používania Oculusu a možno tak pomôžem niektorým z vás rozhodnúť sa či do toho ísť alebo nie.

Keďže toho času som moc nemal, nejaké hĺbkové analýzy nečakajte, všetko čo bude nasledovať bude založené viacmenej na prvom dojme a na pozorovaniach z pár hodín hrania. Nebudem hodnotiť samotné simulátory, ale spracovanie virtuálnej reality v tej ktorej hre a zážitky v nej, samotné používanie VR, komfort, zložitosť „rozbehania“, klady a zápory. Zostava na ktorej som testoval bola nasledovná: procesor Intel i5 6600K @ 4,5Ghz (OC), pamäť RAM 16GB DDR4 @ 3000Mhz, grafika Zotac GTX 1070 Founders Edition, operačný systém Windows 10 na 128GB SSD disku Samsung 850 Pro, hry bežali z 500 GB SSD Samsung 850 EVO.

Inštalácia samotného Oculusu prebehla viacmenej bez problémov, umiestnil som snímač pred seba, pripojil 2 káble – jeden do grafiky, jeden do portu USB3. Jediný problém na ktorý som pri inštalácii narazil bol že som musel vypnúť triple screen (nVidia Surround) a odpojiť bočné monitory, inak sa to nechcelo rozbehnúť. Potom sa to ale spamätalo, založil som okuliare a začal nastavovať podľa pokynov inštalačného softwaru. Úplne prvý dojem? „Ty vole však to je strašne rozmazané…“ Skúšal som nastaviť vzdialenosť šošoviek, ale obraz bol naďalej rozmazaný, tak som hneď „googlil“ či to tak má byť, pretože som vedel že ten obraz nebude nejaký extra ostrý, nakoniec ale pomohlo potiahnuť okuliare trochu nižšie na oči a zrazu bolo všetko tak ako malo byť. Ako prvé sa mi rozbehlo demo, ktoré tu nebudem rozoberať, ale bolo fascinujúce, zopár scénok ktoré šli za sebou a zadefinovali čo ma bude vo svete VR čakať. Ten „waau“ efekt bol dokonalý a moja priateľka sa smiala z obývačky ako sa rozplývam nad tým dinosaurom čo ma takmer zožral. Potom som si ale pustil nejakú narýchlo doinštalovanú aplikáciu ISS – vesmírna stanica a prvé nadvihnutie žalúdka prišlo takmer spontánne so vzdiaľovaním sa od stanice pri úvodnej animácii, takže prišlo na prvú pauzu po nejakých 15 minútach. Všetci ma varovali že mi môže prísť zle a že to treba „dávkovať“ pomaly kým si hlava zvykne, tak som to nesilil. Bohužiaľ k Oculusu som nemal ovládače „Touch“ ani X-box ovládač takže som sa do ISS nedostal, takisto ani do iných aplikácií ktoré vyžadovali iný ovládač ako ten základný čo som mal ja. Po pár minútach strávených vo virtuálnej obývačke listovaním po aplikáciách som sa konečne rozhodol skúsiť prvý simulátor.

Assetto Corsa

Pred samotným zapnutím som poštudoval nejaké materiály o AC vo VR, aby som to vedel nastaviť na nejaké prijateľné hodnoty. Assetto som klasicky štartoval cez Content Manager, podľa odporúčaní som si nastavil supersampling na 1.5, renderer na „Oculus VR“ a vypol som post processing efekty a zapol som hru. Audi TT a Valencia. Čo prišlo potom sa ťažko opisuje slovami, proste sánka padla na zem, jazyk sa vyroloval von a v momente som na ksichte okrem pol kilového Oculusu mal aj ako Weron hovorí obrovský banán namiesto úsmevu. Prvé minúty človek strávi iba pozeraním dookola, tie detaily v interiéri sú proste neskutočné. Nečakal som až také drobnosti ako malé štítky, káble, hadičky, chlapci z Kunosu, fakt klobúk dole. Ten pocit z tretieho rozmeru je úžasný, prirovnal by som to k 3D kinu, až na to že FOV je „iba“ 110 stupňov a vy sa pozeráte na svet cez potápačské okuliare. Ale ste ponorení úplne do neho, nesledujete ho len pasívne z diaľky. Všetko má svoju hĺbku, gombíky, tlačítka, krása proste, až Vám príde ľúto že sa ich nemôžete dotknúť. Samozrejme potom príde trošku vytriezvenie keď zistíte že v tom Oculuse je trošku problém prečítať popisy tých tlačítok a aj prístrojová doska sa celkom ťažko čítala, hlavne malé písmená. To rozlíšenie resp. “screen door” efekt (sieťka na muchy) proste nedovoľujú ostrejšie zobrazenie. Obraz by som prirovnal možno k starým farebným televízorom z 80. rokov kde boli jasne vidieť obrazové body. Potom som ale opatrne vstal z kokpitu a postavil sa vedľa svojho auta. Sánka padla druhý krát, takmer mi aj slza vybehla, keď som videl pred sebou krásne TT-čko s mojim skinom. Je to neuveriteľný pocit, stojím vedľa auta, “headtracking” krásne funguje vo všetkých smeroch aj keď sa snímaču otočím chrbtom, obdivujem auto z vodičovej strany, zohýnam sa pri zadné koleso a obdivujem brzdové kotúče, škoda len že som nemohol auto obísť dookola, takú veľkú izbu až nemám. Sánka tretí krát padla keď som sa postavil a porozhliadol po trati, fakt neuveriteľné ako to vtiahne človeka do toho prostredia, proste stojíte v strede závodnej dráhy a pozeráte dookola na okolie trate, je to až neuveriteľné, človek sa hneď zamyslí „ako sa po tomto budem môcť vrátiť k bežnému monitoru???“ Ale dobre, sadám do auta resp. do kokpitu, radím jednotku a vydávam sa na trať. Áno, prišlo to, konečne som mal pocit že som na trati, že viem kde to auto má kolesá, kde stopu, sledoval som apexy, všetko to pripadalo tak prirodzene, čakal som že to bude dobré, ale ono to bolo perfektné. Po chvíľke jazdenia v TT-čku som potom poskúšal samozrejme aj Šumiho Ferrari na Spa, zážitok ešte lepší, vidíte kolesá, trať pod sebou, rýchlosť, všetko tam je. Ten “headtracking” je fakt perfektne urobený a tie pohyby hlavou boli takmer dokonalé, až na pár trhnutí keď som sa dostal z dosahu senzoru. Celkovo som v AC strávil najviac času, skúsil som takmer všetky typy áut, dokonca som si dal aj pár kvalitných závodov na publicu, na Mugele som urobil svoje PB-čko po pár kolách jazdenia. Pripomeniem ešte že samotné VR sa zapína až po spustení hry cez Kunos Launcher resp. CM, takže je treba dávať okuliare pri zmene trati resp. auta dole. Menu sa zobrazí v zakrivenej obrazovke pred tvárou a po zapnutí jazdy je možné rozhádzať si na plochu aplikácie ako na bežnom monitore. Ja som tie “appky” ale povypínal až na Helicorsu, pretože všetko čo som potreboval som mal na prístrojovke. Prekvapil ma aj fakt že na mojom počítači a nastaveniach to šlo plynulo a nemal som problém dosiahnuť 90FPS a grafika vyzerala aj tak dobre. Celkovo by som AC a podporu VR zhodnotil asi takto:

+ totálne vtiahnutie do hry
+ úžasný pocit z jazdy, „banán na tvári“ zaručený
+ jednoduché rozbehanie, netreba moc vecí konfigurovať – celkovo dobrá podpora VR
+ jednoduché nastavenie sedadla vo VR pomocou “ingame” aplikácie
+ stabilné FPS
+ slušná grafika pri nastavení hry na high detaily aj bez PP efektov
+ detaily interiéru áut prepracované do detailov (Kunos modely)
+ priestorový zvuk pri otáčaní hlavou
+ možnosť rozmiestnenia aplikácií ako na klasickej verzii

– pri horšom počasí zlá viditeľnosť do diaľky
– ťažké rozoznávanie detailov na trati (brzdné body)
– pri jazde s viacerými autami problém s periférnym videním
– zrkadlá sú 2D a nedajú sa nastaviť
– VR beží iba po spustení hry cez launcher
– animácie rúk sú niekedy neprirodzené
– vodič hýbe iba rukami
– aplikácie sú po zapnutí moc blízko očí a neprišiel som na to ako ich posunúť ďalej

Project Cars 2

Ako druhú hru som skúsil graficky ospevovaný titul Project Cars 2. Po prvom spustení som bol trošku prekvapený, pretože hra mi sama VR neponúkla a nastavenie v hre bolo neaktívne. Skúmaním na Googli som zistil že PC2 beží cez SteamVR a musel som si to doinštalovať a spustiť aby sa mi VR nastavenie v PC2 sprístupnilo. Narozdiel od AC tu beží celá hra vo VR – intro, menu, všetko je v okuliaroch. Po chvíľke nastavovania som si pustil môj obľúbený Renault Sport RS01 a Barcelonu a šup na trať. Prvý dojem? Sánka už tak nepadala, už to nemohlo byť nejako brutálne lepšie ako AC, ale samozrejme grafika pekná. Čo ma ale prekvapilo že HUD z údajmi ako sú poradie, rýchlosti, delta sa zobrazovali v priestore nejako divne šikmo a nevedel som s tým nič urobiť, akurát vypnúť aby to neotravovalo, pretože to prekrývalo niektoré prístroje a trošku to kazilo dojem. Samozrejme hneď potom som vybehol z kokpitu že sa idem pokochať autom a tu prišlo prvé sklamanie – namiesto kolies nič iba stena, alebo ako to nazvať, proste kolesá na mojom aute neboli, ani diera na kolesá. No dobre reku, aspoň autá okolo kolesá mali, tak som sa vydal na trať. Po pár kolách mi začal nejako trhať headtracking, neviem či to bolo FPS dropmi alebo mi triaslo kokpit a hýbal sa senzor, alebo sa vyskytol nejaký iný problém ale hlava mi sem tam poskakovala inak ako som chcel a trošku ma to štvalo, ale dal som tomu ešte šancu. Skúsil som si nastaviť dážď, tu sa ukázal PC2 v plnej kráse a ten dážď bol fakt pekný, aj stierače makali celkom reálne, po trati bolo vidieť ako ten dážď zrýchľuje a spomaľuje a ako fúka vietor, bol to celkom zážitok, samozrejme občasným dropom FPS som sa nevyhol, predsa len grafická náročnosť PC2 je trošku vyššia. Potom som skúsil ešte formulu Renault v Monaku, tam už sa to sekanie headtrackingu eliminovalo a nakoniec som z PC2 mal celkom príjemný pocit. Teda až na ten feedback a jazdný model, ale ten nekomentujem.

+ dobrá grafika, hlavne pri zmene počasia efekty boli super
+ celá hra vo VR, možnosti za behu nastavovať všetky nastavenia
+ príjemný pocit z jazdy
+ jednoduché rozbehanie VR (ak máte SteamVR predinštalovaný)
+ pri zlom počasí bola grafika ostrejšia a rozoznateľnejšia ako v AC
+ premakaná animácia návštevy pitu pri výmene gúm

– občasné FPS dropy resp. sekanie sa headtrackingu
– zvýšená grafická náročnosť na PC
– vlastné auto bez kolies vo VR resp. zjednodušený model
– zrkadlá 2D
– HUD vo VR neprirodzene zasahuje do výhľadu
– neprirodzene veľké ruky na volante
– animované sú iba ruky, nohy sú statické

rFactor 2

Väčšina z nás vie že VR je v rFactore iba vo fáze testovania, napriek tomu som to ale skúsil. Rozbehanie bolo trošku zložitejšie, našiel som ale na nete návod a keď som šiel podľa neho tak sa to rozbehlo. rF2 má takisto ako PC2 vo VR komplet menu a užívateľské prostredie, skúsil som si pustiť Ferrari a Barcelonu ktorú sme trénovali na endurance závod. Prvý dojem bol celkom pozitívny, to auto v DX11 vyzerá už celkom dobre, dráha ale bola na tom o poznanie horšie, okolie bolo dosť pixelovité a rozmazané, headtracking ale fungoval dobre, jazdilo sa to dobre, interiér auta bol v pohode, ale už nie tak detailný ako v AC či PC2, vidno že tie autá a trate nie sú originál verzie ale mody. Samozrejme po interiéri som chcel vidieť exteriér svojho Ferka, vyjsť z auta sa dalo ale zadná časť auta tam akosi nebola, takže opäť zjednodušený model. Počas jazdenia som nezaznamenal nejaké FPS dropy a šlo to celkom plynulo, ale grafiku som mal nastavenú niekde v okolí medium nastavení. Skúsil som si aj formulku, predokolku a pár iných tratí a na to že to je beta verzia to šlo celkom v pohode. Samozrejme žiadne pluginy resp. aplikácie sa nedali použiť na DX11, fungoval ale originál rFaktorácky HUD, ktorý takisto ako v PC2 neprirodzene prekrýval prístrojovku a tak som ho radšej vypol. Celkovo ale fajn zážitok, som zvedavý kam sa to posunie ďalej.

+ pocit z jazdenia umocený rFaktoráckou fyzikou
+ celá hra vo VR
+ žiadne problémy so stabilitou napriek beta verzii VR počas testovania
+ nastavitelné zrkadlá

– slabšia grafika, najmä okolia trate (skôr problém modu ako rfactoru)
– zadná časť vlastného auta chýbala – zjednodušený model
– zrkadlá 2D ako v iných hrách
– HUD zasahuje do výhľadu
– zložitejšie nastavovanie samotného VR
– ruky vodiča vo VR sú neprirodzene tenké
– animované sú iba ruky

Dirt Rally

Túto hru som skúsil len na pár kôl a z jedným autom, konkrétne Ford Fiesta a RX závod, ale hneď po spustení hry, ktorá samozrejme beží celá vo VR ma ohúrila celkom ostrá príjemná grafika, dovtedy asi celkovo najlepšia a najostrejšia. Dokonca ako jediná hra čo som skúšal má DR animácie vodiča aj na nohách nie len rukách. Síce len detail ale potešiteľný. Celkový efekt ale kazil jednoduchší jazdný model, ktorý hodnotiť nebudem, a samozrejme po otočení dozadu odpílená zadná časť auta, podobne ako v rF2. Z auta som sa vystúpiť nepokúšal, DR som zbehol ozaj rýchlo, len zo zvedavosti viacmenej.

+ vo VR kvalitná ostrá grafika
+ žiadne problémy so stabilitou
+ animácie rúk a nôh
+ detailný interiér auta
+ jednoduché rozbehanie VR
+ stabilné FPS
+ priestorový zvuk

– zadná časť auta useknutá – zjednodušený model
– HUD zasahuje neprirodzene do prístrojovky
– zrkadlá 2D
– v DR to robí z hlavou zaujímavé veci vzhľadom na povahu tratí

iRacing

Ani vo sne som nečakal že otestujem aj túto hru, ale podarilo sa (thx Pajas) a dostal som na pár hodín účet na iRacing. Tak som neváhal a spustil som to. Na úvod treba poznamenať že ja som hru spúšťal cez internetový prehliadač. Pri nahrávaní mi hra sama oznámila že detekovala VR a či ho chcem zapnúť, tak som dal OK, hra sa prepla do VR kde prebiehalo nahrávanie. Samotný obraz mi ale prišiel neprirodzene veľký a ak som chcel vidieť “loading bar” musel som ho hľadať niekde v oblakoch. Ako test som si dal BMW Z4 GT3 a Šlajfu. Prvý dojem bol úžasný, ako sa vraví naposledy to najlepšie a privítala ma uhladená optimalizovaná grafika, so slušnou ostrosťou a okolie trate bolo tiež spracované na výbornej úrovni. Ak by som si mal kúpiť VR set tak iRacing by bol asi najlepší kandidát na jeho využitie. Problém po spustení hry resp. zapnutí jazdy ale bol že som bol nalepený na volante, tak som hľadal možnosti nastavenia volantu a tu ma čakalo veľké prekvapenie, keď nastavenie sedačky bolo ešte zložitejšie ako rozbehanie VR na rFactore. Po asistencii na Discorde a nejakom inštruktážnom videu sa mi to podarilo, ale vždy keď som skúsil nové auto musel som tú tortúru robiť znova, takže veľký mínusový bodík iRacing, toto som fakt nečakal od prémiového simracing titulu. Takisto som nečakal že sa nebude dať vystúpiť z auta, ak sa posuniete za hranicu povoleného priestoru, auto sa posúva s vami. Ostatné ale bolo super, pocit z jazdy parádny a ostrosť objektov bola asi najlepšia so všetkých testovaných titulov, dokonca aj popisy v interiéri boli čitateľné, čo som pri tom rozlíšení Oculusu ani nečakal, supersampling som mal štandardne nastavený na 1.5. iRacing je kvalitný titul už po nainštalovaní ale keby som sa hral s nastaveniami grafiky isto by som sa dostal k ešte lepším výsledkom.

+ perfektná grafika, ostrosť objektov a celkové spracovanie a optimalizácia
+ perfektný pocit z jazdy
+ detailný interiér auta, čitateľné popisy na prístrojoch
+ stabilné FPS
+ úžasný zážitok pri sledovaní replayu z rôznych pohľadov
+ priestorový zvuk v sluchátkách pri otáčaní hlavy
+ perfektná animácia postavy v pite

– nastavenie polohy vodiča najzložitejšie zo všetkých testovaných titulov
– nemožnosť vystúpiť z auta či otočiť sa úplne dozadu
– zadná časť auta useknutá vo VR resp. zjednodušený model auta
– HUD presahoval zorné pole
– virtuálne zrkadlo bolo moc vysoko na obrazovke
– vo VR je iba samotné jazdenie, pre zmenu trate resp. auta treba ísť von z VR

Celkový dojem z VR

Môžem z určitosťou povedať že tých pár hodín z Oculusom stálo za to, potvrdil som si svoje domnienky a teraz môžem jasne povedať, že aj napriek úžasným zážitkom si myslím že asi bude lepšie počkať na novšiu generáciu VR. Všeobecne bol problém hlavne s tým rozlíšením a ostrosťou obrazu, FOV sa dá celkom prežiť. Toto pokiaľ niekto vychytá a bude to použiteľné na našich počítačoch, tak do toho idem hneď. Čo sa týka problému s bolesťou hlavy a nevoľnosťou ktorej sa všetci obávajú, chce to proste pár minút aby si hlava na to zvykla, prvé minúty dvíhali žalúdok celkom dobre, ale po prestávkach a postupnom dávkovaní som bol schopný za nejaké 2 hodinky testovania odjazdiť 3 súvislé kolá na Šlajfe bez problémov a na druhý deň som už jazdil 10 kolové závody v plnom závodnom režime. Jediný problém ktorý som potom zaznamenal boli prejazdy cez kopce resp. jamy keď hlava čaká že telo spraví vertikálny pohyb, vtedy to celkom zamávalo hlavou aj žalúdkom. Čo sa týka komfortu používania, Oculus priamo z balenia sedí na hlave dobre, ale samozrejme po dlhších „sešnách“ som musel dať pauzu už len preto, že ma tlačil na tvári. S tým sa ale človek musí vyrovnať, platí tu takisto že po dlhšom používaní si človek viacmenej zvykne, myslím ale že je to individuálne. Nedá mi ešte nespomenúť jednu vec. Ja ako človek čo mal v minulosti problémy s krčnou chrbticou som čakal že pri jazdení so „závažím“ na hlave nevydržím dlho a začne ma bolieť chrbát. Na moje prekvapenie pri používaní VR som nemal absolútne žiadny problém s bolesťami chrbta či krčnej chrbtice, dokonca som mal pocit že som sa po dlhšom jazdení cítil lepšie ako po jazdení na klasickom triple screene, neťahali ma ani oči. Možno práve kvôli tomu že som tou hlavou hýbal o čosi viac a prirodzenejšie ako pri klasickom monitore. Čo by som ešte u Oculusu vyzdvihol sú sluchátka, ktoré vyzerajú na prvý pohľad dosť „lacno“ ale hrajú naozaj perfektne. Čo sa týka plynulosti v hrách, ak som chcel na mojej zostave dosiahnuť odporúčaných 90 FPS, chcelo to pohrať sa s nastavením grafiky v každej hre, ale supersampling som dokázal nastavovať v rozmedziach 1.5 až 1.8 a šlapalo to, samozrejme na úkor niektorých iných detailov. V tom VR pri tom rozlíšení to aj tak nejaký rozdiel nerobí, je tam dosť možností kompromisu. Na high reps. ultra detaily ale treba trošku lepšiu kartu. Nikde som ale neklesol cez medium nastavenia a dalo sa na tie hry celkom aj pozerať, samozrejme v rámci možností samotného Oculusu.

Celkovo by som momentálne VR headset odporučil na občasné pojazdeníčko, na ohúrenie návštev, prípadne nejaké kratšie závody. Na dlhšie závody resp. endurance to ešte asi nebude, už len kvôli tomu že máte na tvári takmer pol kila plastu ktoré tam proste časom začne vadiť. Takisto to FOV – aj keď je značne väčšie ako na bežnom monitore – je dosť obmedzujúce, pozeráte sa cez potápačské okuliare resp. ďalekohľad a nemôžete využiť periférne videnie, samozrejme stačí otočiť hlavou a uvidíte auto vedľa seba, ale človek takto nevidí dobre na spätné zrkadlá, čo je dosť nevýhoda, pokiaľ si nezapnete virtuálne zrkadlo. Okrem toho obraz po okrajoch Oculusu mi prišiel trochu rozmazaný, sem tam pri otáčaní hlavy sa veľké objekty deformovali, text a niektoré objekty mali okolo seba “duchov” resp. boli rozmazané. Čo mi najviac vadilo pri jazdení bol fakt že niektoré brzdné body ktoré som mal naučené na obyčajnom monitore nebolo kvôli tomu horšiemu rozlíšeniu vidno, bolo treba nájsť si nové. Pri horšom osvetlení resp. horšom počasí bol problém vidieť samotnú trať, má to proste ešte svoje muchy. Preto som sa rozhodol že ešte počkám. Už v roku 2018 sa by sme sa mali dočkať novinky od spoločnosti Pimax, ktorá sľubuje 8K rozlíšenie (reálne 2x 4K), 200 stupňov FOV a plne funkčný headtracking, s tým že by to malo fičať na dnešných strojoch. Ak toto vyjde v nejakej prijateľnej cene a bude to také dobré ako to testeri, ktorí mali možnosť vyskúšať, ohodnotili na Youtube, tak do toho pôjdem. VR je zážitok, je to neskutočný pocit z jazdenia, ale ešte tam nejaký ten krôčik chýba. Ale priznám sa úprimne, mne sa jazda vo VR páčila aj napriek  nedostatkom a keď som Oculus musel vrátiť bol som veľmi smutný a poslednou dobou ma stále zožiera myšlienka či si neuľahčiť čakanie na Pimax predsa len kúpou Oculusu 😀

komentárov 9

  1. Profilový obrázok používateľa: kypo kypo píše:

    Diky za clanok Fuzo. Ja som stale v tom, ze VR je este v plienkach a este par rokov potrva kym to bude realne pouzitelne. Skor by som si predstavoval nieco ako mixed reality, ze by mali bryle kameru a snimali by co vidim realne a mohol by som si naklucovat iba nejaku farbu a ta by sa prekryla VR obrazom. Aby som videl svoje ruky, volant, tlacitka atd a miesto monitorov a okolo seba dam napr zelene platno a tam sa mi bude ukazovat obraz z hry… Mne proste vadi, ze si totalne odrezany od okoliteho sveta.

  2. Profilový obrázok používateľa: fuzo fuzo píše:

    Mixed reality tu už je, nedávno napríklad rFactor2 ohlásil podporu mixed reality headsetov, ale priznám sa neviem ako to reálne funguje. Viem akurát že tie headsety majú vpredu kamerky a že nejaký top je od Samsungu. 🙂

    https://www.studio-397.com/2017/12/support-for-windows-mixed-reality-headsets/

  3. Profilový obrázok používateľa: Trewor Trewor píše:

    https://www.youtube.com/watch?v=tu5eEZjtWv8
    tohle je mixed reality sice nejspis nasledne spojene dve videa ale kdybych tohle videl realtime tak si rikam ze je to naprosty luxus..

    Jinak ale hezky clanek fuzo 😉

  4. Profilový obrázok používateľa: fuzo fuzo píše:

    To videjko je super ale je to robené cez špeciálny software (green screen) ale čo som zistil tie mixed reality headsety takto bohužial nefungujú, je to technológia od microsoftu a názov je skôr reklamný ťah, fungujú presne ako obyčajné headsety, akurát majú lepšie rozlíšenie a tie kamerky snímajú prekážky a keď si vo virtuálnej obývačke ktorá vlastne dovoľuje ovládať windows 10 tak nenarazíš do reálnej steny lebo ťa headset upozorní vo vnútri simulácie. Podpora mixed reality znamená akurát to že to na tých headsetoch spustíš, nie že v tom budeš mať zmiešanú realitu. Škoda 🙂 Ale tie headsety fungujú aj na AC a PC2 🙂
    https://www.youtube.com/watch?v=3TBQ5i1HhZ0

  5. Profilový obrázok používateľa: Klouczech Klouczech píše:

    Rozhodně jsi měl zkusit taky LFS, kde VR podle mě funguje asi nejlépe 😉

  6. Profilový obrázok používateľa: Monty_CZ Monty_CZ píše:

    jj LFS je taky dobrý. Škoda že to tak usnulo.

    Jinak článek super. Celkem s tím souhlasím, ale u toho iRacingu je znát, že ho moc neznáš.

    – Nastavení pozice na volantem by při správně zkalibrovaném oculusu a resetu pozice hlavy ve hře neměla být ani potřeba. A pokud ano, tak stačí jedna klávesová zkratka a pomocí WSAD to jde posunout. Nastavení je potřeba dělat pro každé auto, protože iracing si pamatuje nastavení pro každé auto zvlášť (a to i včetně možnosti nastavení volantu, kláves atd). Slovy klasika, kdo tohle dneska má?
    – Upravit velikost HUD a black boxů lze.
    – Pozice black boxů a virtuálního zrcátka taky lze (jedna klávesová zkratka a myš).
    – iRacing (a LFS) mají jako jediný 3d reálná zrcátka, která reagují na pohyb hlavy a je v nich vidět i svoje auto. V článku nezmíněno.
    – S novým UI není potřeba oculus z hlavy sundávat.

  7. Profilový obrázok používateľa: fuzo fuzo píše:

    iRacing som neskúšal dlho ani som ho vtedy nepoznal, takže som netušil ako sa čo nastavuje a článok som písal s asi dvojmesačným odstupom tak som si nejaké detaily nevybavil 🙂 Priznám sa tie zrkadlá v iR som si nevšimol lebo som ich vtedy nevedel zapnúť 😀

  8. Profilový obrázok používateľa: agentx agentx píše:

    v pcars2 taky funguji zrcatka s naklonenim hlavy(zmena uhlu)jen postreh

Pridaj komentár